SJ Guide

Den långa vinterresan – Etapp 1 Stockholm-Gävle

Posted on: december 27, 2010

Mitt X2000 ankommer Stockholm C

Tåg 10560 var ca 45 minuter sent så för att inte riskera att missa mitt Åretåg så rekommenderade den trevliga ombordaren mig att byta på Arlanda. Det var ett gäng som skulle till Östersund via Sundsvall, även de skulle byta på Arlanda. Bland resenärerna fanns en 15-årig ensamresande tjej som skulle till Östersund och detta var första gången hon åkte tåg så hon visste inte riktigt vart hon skulle ta vägen. Ombordaren frågade mig ifall vi kunde hålla hjop så hon kommer rätt. Jag erbjöd mig givetvis guida henne rätt och så tog X2000-resan slut på Arlanda.

Fortsättning följer…

9 svar to "Den långa vinterresan – Etapp 1 Stockholm-Gävle"

sjuide,

”Fortsättning följer…”

Tala om ”cliffhanger” ?

/Årskort Guld SJ

arskortguldsj,

Nu är det säkert jag som är seg men jag fattar inte vad du menar.

sjguide,

Jag tänkte på den unga ”damen” som nu hade ansvar för.
Det måste vara en ansvarsfull uppgift.

/Årskort Guld SJ

arskortguldsj,

På det viset. Eh, hon sov typ mesta av tiden på IC-tåget.

Du kunde inväntat IC-tåget redan på Cst, men du bara VILLE åka X2000 förstås:-)
Kan du kolla om det går B10-vagnar på Åretåget idag? Det har gjort det ett tag nu, verkar lite vagnbrist.

Lars O,

Exakt. Föredrar X2000 framför IC.

Sitter i en B10 på detta tåg just nu. Dessutom saknas en vagn.

OK, det känns lite som att åka Uppsalapendeln tycker jag. Hyfsad komfort, fast med ”buss-fåtöljer”.
Åkte senast igår med tåg 85(andra hållet), men då fanns en extra vagn 15, som jag bytte till som var nyrenoverad.

Undrar varför man har satt prefixet ”10” på de flesta X2000 tågnummer, t.ex tåg 421, som numera heter 10421, och som i ditt fall tåg 560, som nu heter 10560.

Är väl för att det är delad tidtabell under trafikåret. Med Sundsvallstågen ändras körplanen efter Botniabanans öppnande i augusti, om det går som planerat.

Kommentera

SJ Guide on Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 8 andra följare

Kategorier

Arkiv

