SJ Guide

Eluttagsdilemma på pendeln

Posted on: juli 29, 2014

Häromveckan var jag i Nynäshamn en sväng och då jag hade fotat/använt telefonen flitigt under dagen var bartieriet slut. Nu är det så bra att pendeltågen har eluttag (om än i begränsad utsträckning). Men jag gick på tåget i god tid innan avgång och hann få en bra plats med eluttag.

Men glädjen varade inte länge. Så fort tåget blivit rätt fullt och rullat ut från stationen kom två berusade herrar och skrek svordomar och att de behöver eluttag på polska (som jag förstår). Efter att ha skrikit ordentligt på en man som laddade sin dator och han hotade med polis kom de till mig och började peka på eluttaget. Jag bestämde att det är bäst att låtasas att jag inte förstår och sa ”Upptaget, du får ta ett annat” på svenska. Nu begrep inte herrarna svenska utan satte sig bredvid mig och skrek svordomar. Under tiden började de gräla med varandra och den ena sa på polska ”Snart slår jag ner jäveln och löser ditt jävla problem” varpå den andra sa ”Nej xxxxx, gör inte sånt. Då får vi polisen efter oss bara” Tilläggas skall att herrarna inte luktade speciellt fräscht och deras skrik började bli påfrestande.

Så kom tågvärden och bad om biljetterna men herrarna hade ingen biljett. De försökte betala med en öl men det gick inte för sig. Berättade för tågvärden vad som hänt innan och hon skulle genast ringa efter vakterna.

Herrarna började diskutera vad jag kan ha sagt till tågvärden och tillslut slet en av de ut min laddare och slängde på marken för att stoppa in sin. Tog mina saker, gick en bit bort och ringde TryggC när tåget lämnat Ösmo. De utlovade vakter vid Älvsjö (ca 40 minuter bort!!!)

Nu satt herrarna någorlunda belåtna och mitt batteri tog åter slut efter samtalet med TryggC men varför kunde inte vakterna möta tåget vid tex Västerhaninge kan man undra…
Och tågvärden såg jag inte ett skymt av resten av resan…

Lite märkligt agerande av SLs Trygghetscentral. Och ännu mer lack blev jag när jag såg två ordningsvakter sitta och dricka kaffe på plattformen i Handen!!!

Kommentera

SJ Guide on Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 8 andra följare

Kategorier

Arkiv

