SJ Guide

Veronica Maggio på Gröna Lund

Posted on: maj 8, 2015

Igår spelade som sagt Veronica Maggio på Gröna Lund och spelningen drog minst sagt storpublik. Precis som förväntat begav sig ca 20 000 personer till Djurgården och köerna till parken ringlade långa. Enligt uppgifter från andra besökare sträckte sig kön ”nästan till Waldemarsudde” och Gröna Lund bekräftar att man haft ca 1 km lång kö. Då parken rymmer bara 17 000 besökare vid en konsert på Stora scen var man tvungen att stänga entréerna strax innan klockan 19. Så det blev ca 3 000 personer som inte kom in av vilka många stannade kvar och lyssnade utanför.

Själva konserten var riktigt bra, jag befarade att man på en så stor ”arena” aldrig kan åstadkomma den härliga gungiga klubbstämningen vi fick uppleva under Maggios höstturné. Jag är glad att kunna konstatera att jag hade fel. Hela området framför scenen förvandlades till ett gigantiskt dansgolv.

Maggio inleder med ”Hädanefter” – publiken är något diskreta i början och det är mest ordet ”Hädanefter” i refrängen som skriks ut. Men redan till nästa låt ”Trädgården en fredag” vaknar alla till liv och många börjar dansa. Men det är först under tredje låten ”Välkommen in” som folkfesten bryter ut på allvar. I princip alla dansar, hoppar och skriksjunger med. Det ekar över alla taken, det ekar över hela staden!

Maggio berättar i en intervju innan konserten att hon kommer sjunga ”låtar från mina fyra tidigare skivor i en lite ny tappning”. vad som menas med ny tappning förblir oklart, kanske att hon kör refrängen någon extra gång vissa låtar men annars är det mesta sig likt. Och tur är nog det för det är jävligt bra. Men för att vara ärlig sjunger hon bara låtar från tre av sina skivor. Ingen låt från ”Vatten och bröd” är med vilket är tråkigt. Visst vore det roligt att höra ”Dumpa mig” live såhär nästan 10 efter genombrottet?

Låten ”Mitt hjärta blöder” börjar med ”Får ingen luft, blir knuffad runt, jag dansar men jag känner ingenting alls” Och det är nog en bra beskrivning av hur många besökare känner. Trots att konserten är utomhus och det bara är dryga tio grader är det varmt och man får knappt nån luft. Men alla hoppar och dansar vi oss igenom låten.

Efter att Maja Francis gästat och de sjungit sina kommande singel som släpps ”inom kort” är det åter dags för folkfest med bla ”Jag kommer” och ”Hela huset”

Totalt sett en riktigt lyckad konsert och jag kan inte annat än ge solklara fem mickar av fem!

SETLIST:
1. Hädanefter
2. Trädgården en fredag
3. Välkommen in
4. Satan i gatan
5. Finns det en så finns det flera
6. Mörkt
7. Jag lovar
8. Måndagsbarn
9. 17 år
10. Va kvar
11. Låtsas som det regnar
12. Mitt hjärta blöder
13. Space invades my mind (Med Maja Francis)
14. Dallas
15. Jag kommer
16. Hela huset
EXTRANUMMER:
17. Snälla bli min
18. Sergels torg

maggio grönan
Tyvärr var det inte helt lättfotat så en halvtaskig bild får duga😉

Kommentera

SJ Guide on Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 8 andra följare

Kategorier

Arkiv

