SJ Guide

Att dricka alkohol på bussen…

Posted on: maj 12, 2015

…är som de flesta vet förbjudet. Inte bara på bussen men i all SL-trafik. 

Igår stod jag vid Odenplan och lastade 2ans buss när en kille med en öl i handen visar fram sitt kort. Påpekar att det är förbjudet att dricka öl på bussen men får ”jag får göra vad fan jag vill” till svar varpå killen går in och sätter sig. 

Nu är det ju upp till föraren att köra bussen eller inte så jag går fram och berättar vad som hänt varpå föraren stänger av bussen, slår på varningsblinkers och skickar statusmeddelande ”Vagnstopp” till trafikledningen. Jag går tillbaka till killen och förklarar att han får kliva av och bussen kommer inte fortsätta innan han lämnat. Tyvärr är han bara uppkäftig och argumenterar emot. 

Jag är inte omöjlig, jag har låtit folk dricka sin alkohol några gånger. Allt beror på attityden. Nu var killen otrevlig från början och då finns inga undantag. Då får man kliva av. 

Efter en stund när majoriteten av resenärerna gett upp och gått av lämnar även killen bussen fräsandes ”paragrafäckel” åt mig och går därifrån. Jag kan se hur han krossar glasflaskan i marken. 

Kommentera

SJ Guide on Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 8 andra följare

Kategorier

Arkiv

